Αρχική σελίδα προφίλ Κυριακή Σπανού Συνέντευξη
Συνέντευξη PDF Εκτύπωση E-mail
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΑΠΟ ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ «ΧΟΡΕΥΩ» ΤΕΥΧΟΣ ΜΑΡΤΙΟΥ-ΑΠΡΙΛΙΟΥ

1. Κατάγεσαι κι εσύ από τις Κυκλάδες και συγκεκριμένα;
Γεννήθηκα και μεγάλωσα στη Παροικιά της Πάρου.

2. Πότε άρχισες να τραγουδάς;
Γύρω στα 13 μου. Σε σχολικές παραστάσεις αλλά κυρίως σε μουσικές εκδηλώσεις του «Αρχίλοχου» -πολιτιστικού συλλόγου του νησιού. Την ίδια εποχή περίπου και ενώ συμμετείχα ως χορεύτρια στο «Μουσικοχορευτικό Συγκρότημα Νάουσα Πάρου», μ' άκουσαν να τραγουδώ στις πρόβες. Τραγουδίστρια δεν υπήρχε στο μουσικό τμήμα και έτσι ανέλαβα, δειλά στην αρχή, να καλύψω αυτό το κενό. Στα χρόνια που ακολούθησαν είχα διπλό ρόλο στο συγκρότημα. Όταν δηλαδή δεν χόρευα, τραγουδούσα και το ανάποδο. Εδώ ας μου επιτραπεί να ευχαριστήσω την Υπαπαντή Ρούσσου και τον Λευτέρη Μενέγο που με έκαναν ν' αγαπήσω την παραδοσιακή μουσική και να εκτιμήσω το μεγαλείο της πολιτιστικής μας παράδοσης.

3. Από την οικογένεια υπήρχαν τραγουδιστικές καταβολές;
Τραγουδούσαν όλοι πάρα πολύ και σωστά! Ο παππούς, οι γονείς και η μεγαλύτερη αδελφή μου. Είχα πολλά ακούσματα. Τα γλέντια και οι Βεγγέρες ήταν πολύ συχνό φαινόμενο στο σπίτι μου. Τα πράγματα τότε ήταν διαφορετικά στο νησί... Τώρα μας έχει επηρεάσει ο τουρισμός. Η αλήθεια είναι ότι δεν είχαμε πολλούς παραδοσιακούς οργανοπαίχτες, ούτε τους ακούγαμε συχνά ζωντανά. Τις ανάγκες των πανηγυριών ή των γάμων κάλυπταν οργανοπαίχτες από το διπλανό νησί, τη Νάξο - τόπο καταγωγής πολλών μουσικών και μεγάλης δισκογραφικής παραγωγής. Η μουσική της Πάρου ξεχάστηκε ή αφομοιώθηκε με αυτή της Νάξου. Αυτό που σίγουρα θυμάμαι από τα παιδικά μου χρόνια είναι οι τσαμπούνες και τα τουμπάκια, που ευτυχώς επιβιώνουν ακόμα. Μετά τα 17 μου και λόγω της ενασχόλησής μου τον παραδοσιακό χορό και το τραγούδι, άρχισα με μια ομάδα ανθρώπων να αναζητώ την «τοπική μας μουσική» καταγράφοντας ανθρώπους μεγάλης ηλικίας, που είχαν ακόμα στη μνήμη τους παλιούς σκοπούς και τραγούδια. Μεγάλωσα με τη φωνή της Ειρήνης Κονιτοπούλου - Λεγάκη και με τα τραγούδια του Γιώργου Κονιτόπουλου και του Νίκου Οικονομίδη.

4. Πόσο δύσκολο είναι για μια νέα κοπέλα να ασχολείται και να ζει αποκλειστικά από το τραγούδι;
Είναι πολύ δύσκολο.

5. Εσύ ασχολείσαι αποκλειστικά με το τραγούδι;
Ναι τα τελευταία έξι χρόνια. Νοιώθω τυχερή που έχω ως επάγγελμα κάτι που με εκφράζει κι αγαπώ πολύ. Τραγουδώ και την ίδια στιγμή χορεύω. Την ώρα της δουλειάς, όταν ο κόσμος χορεύει, αυτόματα κι εγώ διασκεδάζω μαζί του. Τα πόδια μου είναι ανεξέλεγκτα. Παρασύρονται από το ρυθμό. Νομίζω ότι στην παραδοσιακή μουσική χορός και τραγούδι πάνε μαζί. Το ένα βοηθά το άλλο.

6. Πόσο δύσκολο είναι να σταθείς, εσύ μια Παριανή, σε ένα χώρο τόσο εξειδικευμένο όπως η νησιώτικη μουσική και το τραγούδι;
Στις μέρες μας η ενασχόληση με την παραδοσιακή μουσική είναι ένα πράγμα από μόνο του δύσκολο. Το γεγονός ότι κατάγομαι από την Πάρο μάλλον θετικό είναι. Καλούμαι να τραγουδήσω μουσική που γνωρίζω. Μ 'αυτήν τη μουσική μεγάλωσα· είναι στα κύτταρά μου. Αυτό που μ' ενδιαφέρει είναι να την υπηρετήσω με τον σεβασμό και την αξιοπρέπεια που της πρέπει. Γι 'αυτό το λόγο αρνούμαι να τραγουδήσω όλα αυτά τα δήθεν «σύγχρονα νησιώτικα» που κυκλοφορούν τελευταία. Σπούδασα αρχαιολογία και μέχρι πρόσφατα πίστευα πως αυτόν τον τομέα θα ακολουθούσα επαγγελματικά. Ίσως αυτό βοήθησε ώστε να αποφύγω κακοτοπιές ή λάθος επιλογές. Πότε δεν αναγκάστηκα να τραγουδήσω κομμάτια που δεν ήθελα, επειδή μου επιβάλλονταν από τη δουλειά. Δεν είχα την ψευδαίσθηση ότι θα γίνω "φίρμα". Ό,τι κάνω - το κάνω πολύ με την ψυχή μου.

7. Στο χώρο σου όμως είναι αναγνωρίσιμη. Που σημαίνει ότι έχεις μια δουλειά πίσω σου.
Πράγματι αυτό συμβαίνει. Με γνωρίζουν λίγοι - αυτοί που ασχολούνται πιο συστηματικά με την νησιωτική μουσική. Τα πρώτα χρόνια, ως φοιτήτρια, δούλεψα με σχήματα που έπαιζαν έντεχνα, ρεμπέτικα ή σμυρναίικα τραγούδια, ενώ παράλληλα έκανα και σπουδές στο κλασικό τραγούδι με την κα Πόπη Πετριόλι - Φωτοπούλου και παρακολουθούσα μαθήματα παραδοσιακού τραγουδιού στο μουσείο παραδοσιακών-λαϊκών οργάνων με την κα Δόμνα Σαμίου. Στην πορεία συνειδητοποίησα πως η παραδοσιακή μουσική του Αιγαίου, είναι αυτή που με εκφράζει περισσότερο. Έχω κληθεί σε παραστάσεις να πω τραγούδια της Θράκης, της Μακεδονίας κλπ. μα σίγουρα δεν τα κατέχω. Άλλωστε η νησιώτικη παράδοση είναι από μόνη της τεράστια. (Άλλο ύφος η Πάρος, άλλο η Νάξος, άλλο η Αμοργός). Άλλη η μουσική των Κυκλάδων - άλλη των Δωδεκανήσων. Θέλει πολύ δουλειά για να προσεγγίσει κανείς το ιδιαίτερο ύφος κάθε νησιού. Όσο τραγουδώ, τόσο συνειδητοποιώ πόσα έχω ακόμη να μάθω.

8. Ποια είναι τα πρότυπά σου στο νησιώτικο τραγούδι;
Εννοείται ότι πρώτη στην καρδιά μου είναι η Ειρήνη Κονιτοπούλου - Λεγάκη. Θαυμάζω πολύ επίσης την Κούλα Κληρονόμου. Δεν μπήκα ποτέ όμως στη διαδικασία να της μιμηθώ. Από τους παλαιότερους συνήθως παίρνω τη φόρμα και το ύφος.

9. Μου είπες ότι μεγάλωσες με τα τραγούδια του Νίκου Οικονομίδη. Αποτελούσε πρότυπο για σένα;
Αποτελούσε πρότυπο χωρίς να τον γνωρίζω. Τους δίσκους που είχε κάνει με την Ελένη Λεγάκη τους ήξερα από παιδί, απ' έξω κι ανακατωτά. Ακόμα και τα τραγούδια που ήταν λιγότερο γνωστά. Όταν άρχισε η συνεργασία μας αντιλήφθηκα, ότι ήταν ο δημιουργός όλων αυτών των τραγουδιών. Δε σου κρύβω πως ντράπηκα, γι 'αυτή μου την άγνοια. Πιστεύω όμως πως αυτό είναι το μεγάλο του προτέρημα. Γράφει σύγχρονα τραγούδια που στη συνείδηση του κόσμου είναι παραδοσιακά. Γνωρίζει καλά τον κώδικα της νησιώτικης μουσικής (και όχι μόνο) και επιπλέον φροντίζει οι στίχοι του να αποπνέουν ευγένεια, ευαισθησία και όχι χυδαιότητα. Νομίζω πως είναι "συνεχιστής του Γιώργου Κονιτόπουλου", χωρίς να ξέρω αν ο χαρακτηρισμός αυτός είναι σωστός.

10. Η συνεργασία με τον Νίκο Οικονομίδη πότε ξεκίνησε και με αφορμή τι;
Αφορμή της πρώτης μας συνάντησης ήταν μια χορευτική παράσταση. Είχα κληθεί από ένα χορευτικό να τραγουδήσω χορούς από τη Νάξο και τη Χίο. Στην πρόβα βρέθηκα μπροστά στον Νίκο Οικονομίδη, τους Νίκο και Κώστα Φιλιππίδη, τον Κοφτερό. Τα έχασα! Έτρεμα ολόκληρη από το άγχος τόσο στην πρόβα όσο και στην παράσταση. Μετά από κάποια χρόνια ξαναβρεθήκαμε σε δουλειά κι από τότε είμαστε μόνιμοι συνεργάτες.

11. Είσαι ευχαριστημένη από αυτή τη συνεργασία; Αποκομίζεις πράγματα;
Δεν είμαι απλά ευχαριστημένη. Νοιώθω και τυχερή! Με τον Νίκο έχουμε την ίδια φιλοσοφία, συμφωνούμε σε επίπεδο ρεπερτορίου και επικοινωνούμε στη σκηνή. Εκτός από μεγάλος δεξιοτέχνης είναι και καλός δάσκαλος. Από τότε που άρχισα να συνεργάζομαι μαζί του, δεν έχει αλλάξει μόνο ο τρόπος που τραγουδώ αλλά και ο τρόπος που στέκομαι στη σκηνή.

12. Το έχετε συζητήσει να γίνει κάποιος δίσκος στον οποίο θα ερμηνεύσεις εσύ τα τραγούδια του;
Επισφράγισμα αυτής της συνεργασίας είναι μια δισκογραφική δουλειά, που φαντάζομαι πως δεν θ' αργήσει να έρθει

13. Εκείνος δεν μπορεί να επιλέξει έναν αγαπημένο σκοπό από αυτούς που έχει δημιουργήσει. Εσύ έχεις κάποιον αγαπημένο σκοπό;
Εγώ αντίθετα έχω πολλούς. Από τις δικές του συνθέσεις αγαπώ πολύ το «Όλα τ' αστέρια τ' ουρανού», το «Πέρα στ' απέναντι χωριό», το «Τρεχαντηράκι μου γοργό». Από τις παραδοσιακές του δουλειές αγαπημένοι σκοποί είναι ο Μαγιάτικος, η Γιαλίτισσα, ο Ικαριώτικος...

14. Μένεις μόνιμα στην Αθήνα. Επιστρέφεις στην Πάρο; Παίρνεις πράγματα από το νησί;
Πηγαίνω πολύ συχνά. Παίρνω πολύ θετική ενέργεια, γιατί εκεί βρίσκονται οι δικοί μου άνθρωποι. Οι γονείς, τα αδέλφια, οι φίλοι μου. Το χειμώνα είναι καλύτερα. Ερχόμαστε πιο κοντά και τα γλέντια είναι πιο συχνά. Το καλοκαίρι χανόμαστε. Ο τουρισμός βλέπεις...όλοι τρέχουν!!!

15. Τα μελλοντικά σου σχέδια ποια είναι;
Αυτό που θα ευχόμουν για το μέλλον είναι όμορφες και δημιουργικές συνεργασίες. Περισσότερο με ενδιαφέρει να πω τραγούδια που αγαπώ και με εκφράζουν.

16. Τέλος θέλω να σε ρωτήσω κάτι για το χορό. Ήσουν χορεύτρια στο Μουσικοχορευτικό Συγκρότημα Νάουσα Πάρου. Τη σχέση αυτή με το χορό θα τη συνεχίσεις;
Η σχέση αυτή δεν μπορεί να σταματήσει. Ο χορός είναι στην καθημερινότητά μου. Υπάρχει μέσα μου ... είναι η μεγαλύτερή μου εκτόνωση!.. Η μεγαλύτερη λύτρωση!!! Όταν χορεύω νοιώθω την απόλυτη ελευθερία...

17. Ευχαριστημένη από την πορεία σου μέχρι στιγμής;
Ναι. Με αργά και σταθερά βήματα κάνω αυτό που αγαπώ. Χαίρομαι που κάποιοι το εκτιμούν. Όταν είσαι συνειδητοποιημένος δεν ζητάς περισσότερα.

18. Με αφορμή αυτή σου τη δήλωση πιστεύεις ότι η προσπάθεια που γίνεται μέσω του περιοδικού αυτού να γίνουν γνωστές οι δουλειές ορισμένων ανθρώπων βοηθάει το χώρο;
Είναι δεδομένο ότι βοηθάει. Καλό είναι να μάθει ο κόσμος, ότι πίσω από αυτό που προβάλλουν τα μέσα μαζικής ενημέρωσης, υπάρχει και κάτι άλλο. Υπάρχουν σημαντικοί καλλιτέχνες που δεν τους γνωρίζει ο κόσμος. Ελπίζω το «Χορεύω» να γίνει το μέσω προβολής προς τα έξω, της δουλειάς αυτών των ανθρώπων. Σας εύχομαι, καλό κουράγιο και καλή συνέχεια σ'αυτήν την δύσκολή σας απόπειρα.

 

ελάτε στην παρέα μας, να σας κεράσουμε μουσικά δώρα και άλλα...
Κυκλοφόρησε το νέο CD για τη Χίο!

Παραδοσιακοί χοροί και τραγούδια της Χίου

 

Στο'Ελλήνων Δρώμενα'

Ο Νίκος Οικονομίδης στο 'Ελλήνων Δρώμενα'

Δείτε ολόκληρη την εκπομπή-αφιέρωμα στον Νίκο Οικονομίδη

Στο 'Αλάτι της Γής'

Ο Νίκος Οικονομίδης και η Κυριακή Σπανού στο 'αλάτι της γής' 

Κύριακή 5 Φεβουαρίου 2012, 13:00 στην ΕΤ1. Εκπομπή 6η: Με το Νίκο Οικονομίδη στις Κυκλάδες

Δείτε ολόκληρη την εκπομπή...

Κυκλοφόρησε το νέο CD για τη Χίο!

Παραδοσιακοί χοροί και τραγούδια της Χίου